צניחה של 21% ברכישת דירות גם ברבעון השלישי של 2017

סקירת האוצר שפורסמה הבוקר מצביעה על ירידה של 21% ברכישת דירות ברבעון השלישי של 2017. רבעון זה סוגר ארבעה רבעונים ברצף של שפל ברכישת דירות, דבר כזה לא נראה מאז תחילת העשור הקודם בזמן המחאה החברתית.

הקיפאון בשוק הנדל"ן בישראל נמשך, הבוקר (ג') פרסם משרד האוצר את הסקירה הרבעונית בה נרשמה ירידה חדה של רכישת דירות גם רבעון השלישי של 2017.

 

על פי הנתונים שפורסמו, במהלך רבעון זה נרכשו 23.7 אלף דירות בלבד, מדובר בירידה של כ – 17% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה, ולאחר ניכוי הדירות שנרכשו במסגרת מחיר למשתכן מדובר על ירידה של כ – 21%.

 

בהשוואה היסטורית, מאז תחילתו של העשור הקודם, על רקע המחאה החברתית, לא נרשם רצף חריג כזה של ארבעה רבעונים עם ירידה כזו חדה במספר עסקאות.

 

סך העסקאות שנעשו בשלושת הרבעונים של השנה 75.5 אלף דירות, מתוכן כ – 72 אלף דירות חדשות ודירות יד 2 במחירי השוק. בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה הקודמת מדובר על ירידה חדה של כ – 15%.

 

במהלך הרבעון השלישי נרכשו 5,500 דירות חדשות מקבלן, לא במסגרת תכנית מחיר למשתכן, ו – 16.9 אלף דירות יד שניה. בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה מדובר על צניחה של 29% בדירות החדשות ו- 17% בדירות יד שניה.

 

 

פילוח גיאוגרפי

אזור רחובות בולט ברמה הנמוכה של עסקאות שנעשו בו במחירי שוק. סך הדירות שנרכשו באזור זה במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של 2017 עומד על 10.6 אלף בלבד, ירידה חדה של כ – 20% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, ובהשוואה היסטורית בכלל. על פי ההערכות הירידה באזור זה היא בשל גדילה משמעותית של מלאי הדירות במהלך העשור האחרון באזור הכולל גם את הערים ראשון לציון, אשדוד ומודיעין.

 

העיר חיפה לעומת זאת בולטת מאוד עם רמה גבוהה של עסקאות שנעשו בה באותה תקופה. בתחילת העשור הקודם מספר העסקאות באזור רחובות היה גבוה בכ – 75% לעומת חיפה, ב – 2017 מספר העסקאות ברחובות קטן מחיפה בכ – 13%.

 

עוד מצביעה הסקירה על ירידה של כ – 16% במהלך הרבעון השלישי, ברכישת דירות במחירי שוק ע"י זוגות צעירים. זו הרמה הנמוכה ביותר מאז תקופת ההמתנה לתכנית מע"מ אפס.

 

 

ומה קורה עם המשקיעים?

סקירת האוצר נגעה כמובן גם בפלח המשקיעים בשוק הנדל"ן. גם במהלך הרבעון השלישי של 2017 המשיכו רכישות המשקיעים לרדת בשיעור חד של כ – 26% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה.

 

בבדיקה של פילוח גיאוגרפי בהשוואה היסטורית, באזור המרכז נרשמה הרמה הנמוכה ביותר. בתשעת החודשים הראשונים של 2017 נרכשו באזור זה כ – 1,700 דירות משקיעים בלבד, צניחה חדשה של כ – 29% בהשוואה לתקופה הזהה בשנה שעברה.

 

גם באזור רחובות רמת הרכישות של המשקיעים הגיעה לרמה הנמוכה ביותר מבחינה היסטורית לאזור זה.